Algemene   Stichting   Activiteiten   en   Belangenbehartiging   Senioren   in  de   Noordoostpolder  
/

   Door en voor ANBO-leden

 

ONDERWERPEN:

Babbeltruc ...Pas op! (09-20)

ANBO Veiligheidscheck (09-20)

Nepmails over achterstallige belasting (06-20)

Ouderen moeten nog beduchter zijn op fraude!!! (05-20)

Kijk uit voor corona-phishing!!! (04-20)

ANBO Veiligheidscheck  (04-20)

Voorkom financieel misbruik! (04-20)

Plofkraken: kunnen we straks nog wel pinnen? (02-20)

----------------------------------------

  

Babbeltruc .... Pas op! (09-20)

Regelmatig verschijnen er nieuwsberichten over oplichting aan de deur. Op uiteenlopende manieren weten oplichters iedere keer weer hun slag te slaan en vele onschuldige slachtoffers te maken.

Onderstaand geven wij u een aantal voorbeelden van smoezen en babbeltrucs die bedoeld zijn om u op te lichten. Ga niet in op het verzoek, laat de persoon voor de deur niet binnen en geef nooit geld, pinpas en pincode af !!

« Een keurige heer verschijnt bij u aan de deur en geeft aan een medewerker van uw kostenverzekeraar te zijn. Hij wil graag uw bankgegevens controleren. Zowel uw bankrekeningnummer, pinpas en pincode heeft hij nodig. Niet doen !!

« Een man of vrouw aan de deur zegt van de thuiszorg te zijn en komt bij u een pakketje afgeven. Dit pakketje dient wel direct te worden betaald. Niet doen!!

« De persoon aan de deur vertelt u dat uw dak lekt en dat hij dat direct wil repareren. Een peperdure rekening volgt.

Daarna gaat hij graag mee naar de pinautomaat als u het geld niet in huis heeft. Niet mee praten en wegsturen!!

« Er zijn ook oplichters die zich voordoen als medewerker van de gemeente, van een energiebedrijf, tuinman of telefooncontroleur. Niet op reageren en wegsturen!!

De politie jaagt actief op deze oplichters en vaak met succes. Zij raden u aan om nooit afspraken aan de deur te maken met vreemden. Laat niemand binnen en raadpleeg een bekende of familie.

Let op! Een identiteitsbewijs kan vals zijn !!!

Neem ook contact op met de politie, tel. 0900 – 88 44

----------------------------------------


ANBO Veiligheidscheck (09-20)

Al eerder hebben wij kennis gegeven van de mogelijkheid om een ANBO Veiligheidsconsulent aan te vragen.

Nadat u een afspraak heeft gemaakt, komt een veiligheidsconsulent bij u thuis. Samen met u doet hij/zij een veiligheidscheck. Met die check wordt in kaart gebracht welke risico’s er zijn op inbraak en/of brandgevaar. Ook geeft de consulent tips over babbeltrucs en internetcriminaliteit.

Geïnteresseerd in een veiligheidscheck?

Neem dan contact op met de ANBO Raad & Daad Advieslijn, telefoon 0348 46 66 88. Op werkdagen van 10.00 tot 15.00 uur staan zij u graag te woord en brengen u in contact met een ANBO Veiligheidsconsulent bij u in de buurt. 

----------------------------------------


Nepmails over achterstallige belasting (06-20)

Regelmatig blijven wij waarschuwen voor phishingmails. Wees hier attent op! Nepmails blijven lastig te herkennen!

Voorbeeld: vanaf een bedrieglijk echt lijkend mailadres worden er mails verstuurd over achterstallige belasting, boete en beslaglegging.

Normaal gesproken herkent u phishing makkelijk aan het rare mailadres. U ziet dan meteen dat er iets niet klopt. Een nieuwe phishingmail pakt het geraffineerder aan, want hij lijkt op het eerste gezicht echt. Er staat in het mailadres ‘ belas-tingsdienst’. Ziet u de fout? Er staat een ‘s’ te veel.

In de mail staat dat u nog steeds niet uw belasting heeft betaald. Die kunt u betalen via een link in de mail.

NIET DOEN!!! De mail is vals.

Trap ook niet in dreigementen en laat u geen angst aanjagen!

----------------------------------------


Ouderen moeten nog beduchter zijn op fraude!!! (05-20)

Door de coronacrisis worden ouderen nog kwetsbaarder gemaakt voor criminelen. Door niet meer de deur uit te gaan hebben de ouderen behoefte aan contact en advies. Persoonlijk advies is nu moeilijk te krijgen, omdat de gang naar het bankkantoor niet mogelijk is.

Aarzel daarom niet om telefonisch contact op te nemen met uw bank!

Ouderen moeten andere mensen nu ook bijvoorbeeld de boodschappen laten doen. Dat betekent de bankpas uitlenen met de bijbehorende code. Dat is onverstandig!

DUS NIET DOEN!

----------------------------------------


Kijk uit voor corona-phishing!!! (04-20)

Veel mensen maken zich zorgen over de uitbraak van het corona-virus. Criminelen weten dat ook, en passen hun phishing daarop aan. Nieuw zijn berichten die komen van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO of een andere instantie. In de mails staat bijvoorbeeld dat er nieuwe informatie is over het virus. Die info staat in de bijlage of op een website. De afzenders willen dat de ontvanger de bijlage opent of de link aanklikt in de mail.

De bijlage bevat een virus, en de website is ook besmet met malware. Nepmails blijven lastig te herkennen.

Meer info op de website van SeniorWeb!

----------------------------------------


ANBO Veiligheidscheck (04-20)

Nadat u een afspraak heeft gemaakt met één van de Veiligheidsconsulenten komt hij of zij bij u thuis en wordt er een veiligheidscheck gemaakt. Met die check wordt in kaart gebracht welke risico’s er zijn op inbraak en/of brandgevaar.

De Veiligheidsconsulent geeft u vervolgens advies. Bijvoorbeeld wat u kunt doen om uw deuren en ramen te beveiligen. Of hoe u voorkomt dat u slachtoffer wordt van een babbel-truc. Als u actief bent op internet, dan heeft de Veiligheids-consulent ook tips over hoe u uw online veiligheid kunt vergroten.

In het gesprek is er voldoende tijd om uw persoonlijke situatie door te spreken en vragen te stellen. Het bezoek van de ANBO Veiligheidsconsulent biedt u dan ook de mogelijkheid om op een prettige wijze een persoonlijk advies te krijgen over uw veiligheid in en om uw woning.

Bent u geïnteresseerd?

Neem dan contact op met de ANBO Raad & Daad Advieslijn, telefoon 0348 – 46 66 88. De medewerkers staan u op werkdagen van 10.00 tot 15.00 uur graag te woord en brengen u in contact met een ANBO Veiligheidsconsulent in de buurt.

----------------------------------------


Voorkom financieel misbruik! (04-20)

Jaarlijks zijn ruim 600.000 ouderen slachtoffer van financieel misbruik. In 75 procent van de gevallen door een familielid. Wanneer is er sprake van financieel misbruik en wat is er tegen te doen?

Financieel misbruik komt niet zo snel aan het licht, want de slachtoffers lopen er niet mee te koop. Ze schamen zich dat het hen overkomt. Bovendien zijn ze vaak afhankelijk van degene die hen misbruikt. Bijvoorbeeld een buurvrouw of kind die elke week de boodschappen doet en met de pinpas ook de eigen aankopen betaalt.

Wat het ook lastig maakt, is dat de pleger zelf vaak vindt dat er helemaal geen sprake is van misbruik.

Het misbruik gaat vaak geleidelijk. Het begint met 10 euro en het wordt steeds meer. Of ze krijgen een volle portemonnee mee om boodschappen te doen en halen er voor zichzelf wat geld uit.

Diefstal van waardevolle spullen komt ook vaak voor, evenals misbruik bij machtigingen.

Als je financieel misbruik zelf niet kunt stoppen en men niet meer in staat is om beslissingen te nemen, is er eigenlijk maar één oplossing. Dan kan men bewind aanvragen bij de rechtbank. Daarbij wordt een bewindvoerder aangesteld, bijvoorbeeld één van de kinderen. Alle broers en zussen moeten het formulier ondertekenen en aangeven dat zij het eens zijn met de voorgestelde bewindvoerder. De aangestelde bewindvoerder moet elk jaar verantwoording afleggen aan de rechter.

De beste manier om financieel misbruik te voorkomen is zo lang mogelijk je eigen financiën beheren. En als dat niet meer lukt? Neem dan van tevoren maatregelen door bijvoorbeeld bij een notaris een levenstestament te laten opstellen. In dat testament wordt dan vastgelegd dat elk jaar bij een accountant of notaris inzichtelijk wordt gemaakt waar het geld aan is uitgegeven.

----------------------------------------


Plofkraken: kunnen we straks nog pinnen? (02-20)

Het toenemende aantal plofkraken heeft er voor gezorgd dat tientallen geldautomaten zijn gesloten. Gevolg: steeds minder plekken om contant geld te kunnen pinnen.

Het aantal transacties met contant geld neemt al een aantal jaren flink af. Maar in absolute zin is het gebruik van contant geld nog groot. In 2018 was hiermee een bedrag gemoeid van 34 miljard euro. Via de pin werd dat jaar 108 miljard euro afgerekend.

Nederland heeft circa 3 miljoen mensen die niet kunnen internetbankieren en daarom sterk afhankelijk zijn van contante betalingen.

ANBO vindt dat de overheid en de banken meer maatregelen moeten nemen om plofkraken te voorkomen.

----------------------------------------