ONDERWERPEN:
BABBELTRUC Oplichting aan de deur (11-24)
Voorkom fraude! (10-24)
Wat moet ik zelf doen bij pinpasfraude? (09-24)
Voorkom diefstal van uw e-bike (07/08-2024)
Phishing (valse e-mail of sms) (04-24)
Wat is nepnieuws? (04-24)
BABBELTRUC Oplichting aan de deur (11-24)
Criminelen maken steeds vaker gebruik van nepagenten om bij u binnen te komen. Ze staan bij u aan de deur en proberen zich naar binnen te babbelen. De “babbeltruc” dus.
▶ De meest effectieve remedie is de deur niet opendoen !
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Want dan moet u bij iedere keer dat de deurbel gaat zich zorgen gaan maken.
TIPS:
- Open de deur niet helemaal en gebruik een kierstandhouder
- Vraag altijd een legitimatiebewijs als iemand namens een instantie of bedrijf komt.
- Medewerkers van banken, thuiszorgbedrijven en dergelijke komen nooit zonder afspraak bij u thuis. Vraag hen later terug te komen en bel naar de instantie voor controle.
- Geef nooit uw pinpas en/of pincode af. Een bank of de politie vraagt daar nooit naar.
- Bewaar altijd uw pinpas en pincode apart.
- Laat onbekenden niet binnen, hoe betrouwbaar of onschuldig ze ook ogen. Er zijn verhalen bekend van kinderen die vragen of iemand wil meewerken aan een werkstuk en er vervolgens vandoor gaan met geld en sieraden.
Voorkom fraude! (10-24)
De vorm van oplichting met nep e-mails en websites kan u veel geld kosten. Oplichters gaan steeds slimmer te werk en zijn vaak lastig op te sporen.
Of webshops betrouwbaar zijn is voor vele ouderen lastig te beoordelen.
Let op!
Geef nooit uw bankpas, juwelen of andere kostbare spullen mee aan iemand die zegt dit op te halen aan uw deur om u te beschermen voor oplichting of diefstal.
Wat moet ik zelf doen bij pinpasfraude? (09-24)
Bij verlies of diefstal van uw bankpas of creditcard moet u de bank zo snel mogelijk bellen. Ook als u vermoedt dat u bij een bewerkte of valse geldautomaat gepind heeft. De bank blokkeert dan uw pas om fraude te voorkomen. U krijgt dan een nieuwe pas toegestuurd.
De bank grijpt ook zelf in als zij iets verdachts opmerken aan uw betaalgedrag, bijvoorbeeld door betalingen in het buitenland of een ongebruikelijke hoge uitgave met uw creditcard.
U krijgt dan een mail of een bericht in de mobiel-bankieren-app waarin de bank vraagt om te bellen naar de afdeling fraude.
Let op!
De bank zal u nooit zeggen dat zij uw pas bij u thuis komen ophalen of dat u de pas aan hen moet opsturen.
Ook vragen zij niet om uw beveiligingscodes of het verzoek om op een link in de mail te klikken.
Tip: Houd het telefoonnummer van uw bank paraat in uw contactenlijst van uw telefoon.
Voorkom diefstal van uw e-bike (07/08-2024)
De e-bike is populair, niet alleen bij fietsers, maar ook bij dieven. Elke dag worden er in Nederland 250 exemplaren gestolen. Gelukkig zijn er genoeg manieren om het de fietsendief moeilijk te maken. We zetten wat tips op een rij.
- Gebruik altijd meerdere type sloten, ook als u uw fiets alleen maar even bij de supermarkt neerzet.
Gebruik sloten met het ART-keurmerk. De stichting ART keurt alle sloten en gebruikt sterren om deze te kwalificeren.
- Zet uw fiets liever niet in de voortuin, op de oprit of in de achtertuin. Zet uw fiets in de schuur of in de garage en zet hem ook daar altijd op slot.
- Gebruik minimaal één goed hangslot en zet daarmee uw fiets vast aan een vast object: een lantaarnpaal, een fietsbeugel, een brugleuning. Zo voorkomt u dat een dief uw fiets makkelijk oppakt en achterin een busje gooit.
- Bevestig een kettingslot hoog en niet te strak, maar laat de ketting ook zeker niet bungelen. Zo wordt het voor een fietsendief moeilijker om een betonschaar of een zaag te gebruiken.
- Wikkel uw kettingslot niet alleen door het voorwiel van de fiets, maar ook door het frame van de fiets zelf.
Heeft uw accu een slot, gebruik dat dan altijd.
- Haal het display en de accu van uw fiets af.
- Overweeg een e-bike met een gps-tracker. Daarmee kan de fiets altijd teruggevonden worden. U kunt ook een losse gps-tracker kopen. Tachtig procent van de gestolen fietsen met een tracker worden teruggevonden.
Phishing (valse e-mail of sms) (04-24)
Helaas horen wij nog te vaak dat vooral ouderen slachtoffer zijn geworden van “phishing”. Dus voor ons een reden om hier opnieuw aandacht aan te schenken en te waarschuwen.
Wat oplichters vaak doen
Bij phishing sturen oplichters u een e-mail die erg lijkt op een bericht van de bank. Daarin staat dat er iets mis is met uw betaalrekening of dat uw betaalpas verloopt en u gratis een nieuwe kaart kunt aanvragen. Het zijn echter smoesjes om u via een link, button of QR-code in de mail naar een website te lokken die lijkt op de inlogpagina van Internet Bankieren.
Niets vermoedend vult u uw inloggegevens in. De oplichter heeft nu uw gegevens en kan bij uw betaal- en spaarrekening.
Veel phishingmails bevatten taal- en/of typefouten, maar soms zijn de opmaak en het taalgebruik lastig van een echte mail te onderscheiden.
Via het klikken op een link of bijlage in de e-mail kunnen oplichters ook malware (een virus) op uw computer installeren. Ook hiermee worden slachtoffers financieel uitgebuit.
DENK HIERAAN !
Uw bank zal u nooit vragen om via een link in een e-mail of sms direct in te loggen in de Bank-app of in Internet Bankieren !!!
Klik nooit op ‘links’ in een phishing-mail !!!
Wat is nepnieuws? (04-24)
Internet heeft de verspreiding en creatie van nepnieuws helaas in een stroomversnelling gebracht.
De opkomst van kunstmatige intelligentie zal dat proces mogelijk nog eens extra aanjagen.
Boven de berichten die niet waar zijn staan vaak extra spannende en klinkende koppen. Die koppen kunnen je nieuwsgierig maken, zodat je ze wilt aanklikken. De software houdt bij wat je hebt aangeklikt of wat je hebt geliked of gedeeld en zorgt er dan voor dat je berichten te zien krijgt die daarop lijken.
Om de digitale desinformatie te verminderen is de website ‘is dat echt zo.nl’ in het leven geroepen. De site informeert over de werking van nepnieuws en hoe u herkent of een bericht betrouwbaar is.
Kijk voor meer informatie op: www.isdatechtzo.nl